תהליך קבלת החלטות רציונליות הוא תהליך תכליתי (פונקציונלי). סכמתי. נכון שככה
פועל המחשב....
אבל מי שהמציא את המחשב (1486!) חשב קודם. כנראה גם בצורה זו.
המודל זוהה על ידי מילר (George Miller 1960) כמודל התנהגותי. שאומר בעקרון
כך: תהליך החשיבה אצל כל בעלי החיים, משווה מידע חיצוני (חדש), למידע פנימי (קיים).
התוצאה של השוואה זו, היא תגובה כל שהיא. שלבי התהליך
הם: בוחן. מבצע. בוחן. יוצא.
באנגלית: TOTE - Test Operate Test Exit או בעברית - ב.מ.ב.י.
כניסה
השוואה / התאמה
בוחן
מבצע
יציאה
תוצאה / החלטה / תגובה
כל מעגל כזה יוצר הצטברות של מידע. ויכולים להיות גם תת מעגלים של השוואות / החלטות –
כשיש הרבה פריטים קודמים השייכים לנושא (ההשוואה יכולה להיות מול אלפי פריטים או מול
אחד, תלוי מה היקף המידע שנצבר קודם לכן). כלומר אחרי כל מהלך כזה, מישהו יודע יותר,
על משהו. לאמיתו של דבר זה הבסיס לכל תורת המידע (IT), ועוד קודם לכן (קיברנטיקה –
מעגלים של היזון חוזר). מעגלים אלו יכולים להגדיר פעולה לקראת מטרה. תהליך מיון והרכבה
(לא רק אצל ילדים). בדיקה של חלופות חסומות (תכנית מחשב או ארגון מחדש של חברה) ועוד.
אז מול מה משווים? מאחר ואנו בתחום השיווק נדבר (למשל) על קניה:
רוצה או צריך זה לא אותו תהליך ולכן גם ה ב.מ.ב.י. לצורך קניה, שונה:
חשיפה> תשומת לב> גירוי > מחשבה> רצון> קניה.
חשיפה> תשומת לב> גירוי > זיכרון > צורך> קניה
חשיפה יכולה להיות ריח של פרי. צליל של משקה. מה שרואים בטיול / בשווקים / חנויות.
מזהים ברדיו / טלוויזיה. מודעה בעיתון או שלט חוצות, ורק אז מתחיל התהליך. מה מעורר
הגירוי? אנו נאמר כי הצורך נובע מהזיכרון
(כי היה קודם, ונמצא שם כל הזמן, רעב למשל)
ואילו הרצון נובע ממחשבה (המבורגר? פיצה? סיני? או חומוס?).
התעלמות מההבדל תורמת הרבה פעמים לתימחור לא נכון של מוצרים. לקידום מוטעה,
ולאכזבה כללית מהתוצאות. האבחנה בין שני התהליכים יכולה למנוע בזבוז כספים.
מכאן שראשית צריך להחליט כיצד אנו מכוונים את פעילות הקידום:
להזכיר / לעורר צורך - או, ללמד /ליצור
רצון - למוצר/שרות - המועדף.
ההצלחה תלויה בהפעלה נכונה של התהליך וזה תפקידו של השיווק התכליתי.
אנחנו עוזרים לכם בניתוח, באבחנה וביישום. למידע נוסף צור קשר
מכירות ובקרה שיווקית בארץ ובחו"ל
במקום להתייאש מהשוק - בואו נטפל בשיווק אנחנו משפרים ביחד אתכם: את המכירות. את המוכרים. ואת המוניטין שלכם.
ביחד - נמכור יותר. מהר יותר. רווחי יותר!
האם אתם מוכנים להצלחה?